Route

7-stages-Libya-Rally-2015Een cross-country rally van 2.400 km in 7 dagen
Zowel snelle als technische pistes, zowel vlaktes als bergen, en …natuurlijk duinen!

Geen twee edities van de Libya Rally lijken op elkaar. Afgezien van het feit dat we om de paar jaar een nieuw gastland aandoen, doen we ook elk jaar volledig nieuwe routes aan zodanig dat het voor alle terugkerende deelnemers telkens een volledig nieuw avontuur wordt.

Libya Rally is een echte cross-country rally in de letterlijke betekenis van het woord. We doorkruisen in de 7 etappes heel het land. Geen 7 dagen lang rondjes rijden rond Merzouga of Mhamid, maar elke dag opnieuw genieten van nieuwe pistes doorheen alle soorten landschappen die Marokko te bieden heeft. Dit jaar rijden we door het Atlasgebergte, scheuren we over de vlaktes van le Plateau de Rekkam & Lac Iriki, doorkruisen we de duinen van Merzouga & Mhamid.

Finishen doen we in 2015 in Marrakech, de stad van 1001 nachten, souks, honderden minaretten en een bruisend nachtleven. Het einde is voorzien op donderdagavond, dus een weekendje extra, met of zonder partner, is een aantrekkelijke optie.

In juli, oktober en februari trekt een delegatie van de Libya Rally, onder leiding van koersdirecteur Jean-Claude Kaket, naar Marokko om de 2400 km nieuwe pistes uit te stippelen en om de nieuwe roadbooks te schrijven en te verifiëren. Een gedetailleerd terrein-omschrijving volgt na hun terugkeer, maar dit zijn alvast de 7 etappes onder voorbehoud.

Donderdag 16 april Fez: technische & administratieve controle
Vrijdag 17 april Etappe 1: Fez – Boudnib (660 km)
Zaterdag 18 april Etappe 2: Boudnib – Merzouga (235 km)
Zondag 19 april Etappe 3: Merzouga – Mhamid (345 km)
Maandag 20 april Etappe 4: Mhamid – Mhamid (210 km)
Dinsdag 21 april Etappe 5: Mhamid – Tissint (370 km)
Woendag 22 april Etappe 6: Tissint – Ouarzazate (280 km)
Donderdag 23 april Etappe 7: Ouarzazate – Marrakech (290 km)

In tegenstelling tot vele andere rally’s, kent de Libya Rally bijna geen verbindings-etappes (max 15%). De start en finish van een “special” en het bivak liggen vaak op dezelfde plaats. Wel is het zo dat het bivak zich elke dag op een andere locatie bevindt. De assistentie-routes zijn weliswaar heel beperkt qua afstand (op 1 of 2 uitzonderingen na) en volledig te rijden met een “gewoon voertuig” (een 4×4 of 6×6 vrachtwagen is dus niet vereist). Voertuigen die service willen doen op de race track, dienen wel voorzien te zijn van een 4×4 of 6×6 aandrijving.